Fietsbeleid is meer dan paaltjes zagen

In november heb ik na mij toch wel een jaar of 3 ergeren aan hoe levensgevaarlijk het fietspad op de Tweestationsstraat in Anderlecht eindigt volgende tweet geplaatst.

Alle aangesproken politici hebben hier op gereageerd dat de situatie onaanvaardbaar is (Pascal Smet die politiek verantwoordelijk is, zat helaas niet op Twitter). Intussen zijn we 4 maand later en ik weet ook wel dat politiek in Brussel heel traag dingen in beweging krijgt. Maar waar ik mij nogal aan erger is dat men blijkbaar wél snel kan reageren als een filmpje over gevaarlijke paaltjes viraal gaat. Beste Brusselse politici, met wat paaltjes zagen wordt er niks gedaan aan de zeer gevaarlijke situaties op verschillende essentiele invalswegen tussen de grote en de kleine ring. Als je echt minder files wil en mensen op de fiets wil krijgen, doe daar dan eens iets aan!

Als ik dan zinnen lees als "De administratie doet haar werk en heeft sinds 2013 een fietspadencontroleur in dienst", gaan mijn tenen helemaal krullen. Komt die controleur wel eens buiten het centrum? Fietst die zelf? Heeft hij of zij zich op de Tweestationsstraat al eens afgevraagd waarom daar zoveel fietsers op het al zeer drukke voetpad rijden? In Brussel geldt nu eenmaal de wet van de sterkste: auto's nemen alle ruimte in, dus voor de fietsers blijft de optie in de file of op het voetpad. Sorry, beste voetganger.
Maar zou het echt zo een drama zijn als we op die laatste 600 meter tussen het centrum en het einde van het bestaande fietspad een rijstrook vervangen door een fietspad en de file die daar toch altijd staat 500m richting Anderlecht industrie schuiven? Misschien kan je wel een paar mensen in de file overtuigen om de fiets te nemen als ze dat waanzinnig laatste stuk niet meer moeten overbruggen? Want een fietspad op de kleine ring, dat is wel mooi, maar wie van daar buiten komt moet er ook wel geraken zonder zich te verongelukken.

Met hoopvolle groeten van een fietser met een metalen plaat en 12 schroeven in zijn bovenarm. Met dank aan de "fietsvriendelijk" vernieuwde Gentsesteenweg in Sint-Agatha-Berchem.